blog fizjopraktis

ENDOPROTEZA STAWU

endoproteza stawu

____Zabieg chirurgiczny, przeprowadzany  w celu wymiany stawu dotkniętego schorzeniem. Najczęstszą przyczyną wszczepienia sztucznego stawu jest chęć zmniejszenia dolegliwości bólowych związanych ze zmianami chorobowymi, bądź wystąpienie złamań kostnych o różnej naturze.

____W zależności od przyczyny, zabiegowi endoprotezoplastyki może zostać poddany cały staw (endoproteza całkowita), bądź tylko jedna z tworzących go powierzchni (endoproteza połowicza).

Stawy, które najczęściej poddawane są zabiegowi:

• endoproteza stawu biodrowego
  • endoproteza stawu kolanowego
  • endoproteza stawu ramiennego

Wskazania wszczepienia endoprotezy

• stały ból stawu, który nie reaguje na inne formy leczenia
  • ograniczenie zakres ruchomości w takim stopniu, że aktywności dnia codziennego są bardzo utrudnione, bądź niemożliwe do wykonania
  • wyraźne pogorszenie komfortu życia

____Kiedy wszystkie konserwatywne  metody leczenia nie przynoszą poprawy, a ból nie ustępuje, chirurg może zadecydować o zakwalifikowaniu do operacji.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia stawu

• Choroba zwyrodnieniowa
  • Złamania (urazowe, bądź patologiczne np. w przebiegu osteoporozy)
  • Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS, dawniej gościec)
  • Zakaźne zapalenie stawu
  • Choroba Pageta
  • Nowotwory kości
  • Dysplazja stawu
  • Choroba Pethesa
  • Młodzieńcze złuszczenie głowy kości udowej

____Są to tylko niektóre przykłady, ponieważ przyczyn jest dużo więcej, stąd tak ważna jest właściwa diagnostyka. Najpopularniejszym badaniem obrazowym diagnozującym stan stawu jest zdjęcie rentgenowskie (RTG).

Postępowanie pooperacyjne

____Zaraz po zabiegu pacjent rozpoczyna bardzo ważne ćwiczenia przeciwzakrzepowe, oraz uruchamiające operowany staw. Pacjent powinien również dowiedzieć się jak postępować z operowanym stawem, aby nie doszło do jego uszkodzenia. Mimo to czas spędzony w placówce operacyjnej jest krótki, dlatego warto skorzystać z fachowej pomocy, aby kontynuować rozpoczęty proces rehabilitacji.

____Praca fizjoterapeuty polega głównie na:

• redukcji obrzęku i objawów bólowych tkanek miękkich otaczających operowany staw,
  • wzmocnieniu kluczowych grup mięśni, w szczególności odpowiedzialnych za ochronę protezy przed obluzowaniem, bądź zwichnięciem,
  • odzyskaniu zakresów ruchomości, aby nowy staw nie ograniczał nas w codziennym życiu.

____Powyższy proces nakierowany jest na przywrócenie pełnej sprawności, oraz na jak najdłuższe bezawaryjne funkcjonowanie protezy.

Tags: