blog fizjopraktis

RWA KULSZOWA

przepuklina rwa kulszowa

____Schorzenie medyczne charakteryzujące się bólem promieniującym z dolnego odcinka kręgosłupa do tylnej, zewnętrznej, bądź przedniej części kończyny dolnej. Dolegliwość jest związana ze stanem zapalnym nerwu kulszowego, który jest najdłuższym i największym nerwem ludzkiego organizmu.

____Podczas „ataku” rwy kulszowej pojawić się mogą takie objawy, jak: ból, osłabienie oraz drętwienie w różnych obszarach kończyny dolnej. Zazwyczaj są obecne po jednej stronie ciała, lecz mogą również wystąpić obustronnie.

Nerw kulszowy

____Z uwagi na duży obszar unerwienia, jego topografia jest dość złożona. Rozpoczyna się w splocie lędźwiowo – krzyżowym kręgosłupa, a zakończenia jego ostatnich gałązek docierają do samej stopy. We wspomnianym splocie nerw kulszowy powstanie z korzeni od L4 kręgosłupa lędźwiowego, po korzenie S2-3 mieszczące się na kości krzyżowej. Następnie podąża przez pośladek do uda, aby na wysokości dołu podkolanowego podzielić się na:

• nerw piszczelowy
  • nerw strzałkowy wspólny

____Główne korzenie powyższych nerwów mieszczą się na łydce a ich zakończenia znaleźć można na stopie. Nerw kulszowy zapewnia połączenie układu nerwowego ze skórą niemalże całej nogi, mięśniówką tylnej części uda, mięśniami łydki i stopy.

Przyczyny powstania rwy kulszowej

• przepuklina krążka międzykręgowego
  • choroba degeneracyjna dysku
  • stenoza kanału kręgowego
  • kręgozmyk
  • syndrom mięśnia gruszkowatego
  • zwiększone napięcie mięśni przykręgosłupowych
  • guzy miednicy
  • ucisk płodu podczas ciąży

____Należy zauważyć, że poprzez swój wielopoziomowy początek, nerw kulszowy posiada duży obszar potencjalnego uszkodzenia, szczególnie, że według badań medycznych około 90% przypadków tytułowego schorzenia, związana jest z uszkodzeniem krążka międzykręgowego.

Postępowanie

____Podczas pojawienia się pierwszych objawów bólowych najważniejsze jest przeprowadzenie dokładnego badania klinicznego. Jego celem jest postawienie właściwej diagnozy, oraz przede wszystkim wykluczenie schorzenia, które mogłoby wymagać szybkiej interwencji chirurgicznej.

____Dodatkowo, może zostać zlecone wykonanie badania rezonansem magnetycznym.

____Kiedy już schorzenie zostanie zdiagnozowanie jako tytułowa rwa kulszowa, powinno się w miarę możliwości pozostać aktywnym fizycznie. W celu złagodzenia dolegliwości bólowych, najczęściej stosuje się leki z grupy NLPZ (niesteroidowe leki przeciwzapalne), z kolej rehabilitacja powinna zostać odpowiednio rozłożona w czasie i trwać nie mniej jak sześć tygodni. W trakcie terapii objawy powinny się stopniowo centralizować i wyciszać. Jeżeli wystąpią problemy z mikcją, a zaniki mięśniowe, będą postępować pomimo terapii, należy wziąć pod uwagę zabieg chirurgiczny. Niezależnie od metody leczenia pacjent, który odzyska pełną sprawność, powinien już do końca życia dbać o swój kręgosłup, aby nie doszło do nawrotu schorzenia.

Tags: , ,