Rwa Kulszowa

Schorzenie medyczne charakteryzujące się bólem promieniującym z dolnego odcinka kręgosłupa do tylnej, zewnętrznej, bądź przedniej części kończyny dolnej. Dolegliwość jest związana ze stanem zapalnym nerwu kulszowego, który jest najdłuższym i największym nerwem ludzkiego organizmu.

Podczas „ataku” rwy kulszowej pojawić się mogą takie objawy, jak: ból, osłabienie oraz drętwienie w różnych obszarach kończyny dolnej. Zazwyczaj są obecne po jednej stronie ciała, lecz mogą również wystąpić obustronnie.

Nerw kulszowy

Z uwagi na duży obszar unerwienia, jego topografia jest dość złożona. Rozpoczyna się w splocie lędźwiowo – krzyżowym kręgosłupa, a zakończenia jego ostatnich gałązek docierają do samej stopy. We wspomnianym splocie nerw kulszowy powstanie z korzeni od L4 kręgosłupa lędźwiowego, po korzenie S2-3 mieszczące się na kości krzyżowej. Następnie podąża przez pośladek do uda, aby na wysokości dołu podkolanowego podzielić się na:

• nerw piszczelowy
  • nerw strzałkowy wspólny

Główne korzenie powyższych nerwów mieszczą się na łydce a ich zakończenia znaleźć można na stopie. Nerw kulszowy zapewnia połączenie układu nerwowego ze skórą niemalże całej nogi, mięśniówką tylnej części uda, mięśniami łydki i stopy.

Przyczyny powstania rwy kulszowej

• przepuklina krążka międzykręgowego
  • choroba degeneracyjna dysku
  • stenoza kanału kręgowego
  • kręgozmyk
  • syndrom mięśnia gruszkowatego
  • zwiększone napięcie mięśni przykręgosłupowych
  • guzy miednicy
  • ucisk płodu podczas ciąży

Należy zauważyć, że poprzez swój wielopoziomowy początek, nerw kulszowy posiada duży obszar potencjalnego uszkodzenia, szczególnie, że według badań medycznych około 90% przypadków tytułowego schorzenia, związana jest z uszkodzeniem krążka międzykręgowego.

Postępowanie

Podczas pojawienia się pierwszych objawów bólowych najważniejsze jest przeprowadzenie dokładnego badania klinicznego. Jego celem jest postawienie właściwej diagnozy, oraz przede wszystkim wykluczenie schorzenia, które mogłoby wymagać szybkiej interwencji chirurgicznej.

Dodatkowo, może zostać zlecone wykonanie badania rezonansem magnetycznym.

Kiedy już schorzenie zostanie zdiagnozowanie jako tytułowa rwa kulszowa, powinno się w miarę możliwości pozostać aktywnym fizycznie. W celu złagodzenia dolegliwości bólowych, najczęściej stosuje się leki z grupy NLPZ (niesteroidowe leki przeciwzapalne), z kolej rehabilitacja powinna zostać odpowiednio rozłożona w czasie i trwać nie mniej jak sześć tygodni. W trakcie terapii objawy powinny się stopniowo centralizować i wyciszać. Jeżeli wystąpią problemy z mikcją, a zaniki mięśniowe, będą postępować pomimo terapii, należy wziąć pod uwagę zabieg chirurgiczny. Niezależnie od metody leczenia pacjent, który odzyska pełną sprawność, powinien już do końca życia dbać o swój kręgosłup, aby nie doszło do nawrotu schorzenia.

Tags: , ,

Copyright Fizjopraktis – Rehabilitacja, Trening medyczny i Masaż. W gabinecie i z dojazdem w Warszawie i okolicach.